Písemné odčítání II

Myslela jsem, že pokud se týká algoritmů, jižděti nemohou ničím překvapit. Opak je pravdou - Kryšpínova metoda opět přesvědčila o tom, že když se jim nechá prostor a nesvážeme je standardními postupy, vymyslí kouzelné věci. Zde kombinaci písemného a pamětného odčítání.

Při hodině ve třetí třídě jsme odčítali shora, které většina dětí preferuje namísto básničky "...a kolik je?" tedy dočítání, algoritmu, kterému jsme se ve škole učili všichni (včetně rodičů). Jak shora? Viz obrázek: Dvě mínus čtyři nejde, vezmu si desítku z padesátky a mám dvanáct. Dvanáct mínus čtyři je osm, čtyři (protože jsem si vzal desítku) mínus tři je jedna. Výsledek 18.

Při této hodině však Kryšpín při slovech "dva mínus čtyři nejde" rozhořčeně prohlásil - jde! To je přeci mínus dva! "Aha", pravím. "A jak bys teda počítal?" Ani nešel k tabuli a povídá: "Úplně normálně - dva mínus čtyři je mínus dva, padesát mínus třicet je dvacet a dvacet mínus dva je osmnáct!" Jak prosté. Hned jsme tento způsob nazvali Kryšpínova metoda a prověřovali, jestli funguje. Nejbravurněji ji kromě Kryšpína začal používat Matěj - dvojciferná čísla mu byla málo.

Na začátku čtvrté třídy, tedy skoro po pěti měsících, jsem se zmínila, zda si někdo pamatuje Kryšpínovu metodu. Nejen, že ano, ale hlavní aktéři si přesně pamatovali, za jaké situace vznikla - vedlo to k diskusi, jestli by to neměla být Matějova metoda, když Kuba prohlásil, že Matěj tak taky ve třetí třídě počítal, jenomže Kryšpín to řekl dříve. Návrh byl tedy Kryšpínovo-Matějova metoda. Ale Matěj prohlásil: "Kryšpín to řek první, ať je to Kryšpínova. Hlavně, že ji můžou používat všichni, je jedno, jak se jmenuje." My dospělí bychom se od těch dětí měli učit!

Na videu Matěj poprvé prověřoval metodu pro čtyřciferná čísla!

 

Když jsem dnes ráno (21.9.)  s Matějem a Kryšpínem prováděla autorskou korekturu, děti mezitím odčítaly. Po chvíli jsem jim položila zásadní otázku, která však nezní "Kolik Vám vyšlo?", ale "Jak jste počítaly?".

Dozvěděla jsem se:

Já shora.

Já Kryšpínovou metodou.

Já první shora a druhý jako Kryšpín.

Já ještě jinak (zpaměti).

Já shora a zkontroloval jsem si to Kryšpínovou.

Mě to shora nešlo a Kryšpínovou jo.

 

Pak jsme se podívali na video. Načež Pepa prohlásil, že ty nuly si tam nepíše (poslední obrázek) - že je to jasné. Matěj prý také ne, ale chtěl, aby to na videu bylo vidět.