Jednoduché odčítání dvou dvoumístných čísel děti již dobře zvládají, když jsou čísla zapsaná v řádku. Nyní se učí zapisovat čísla pod sebe, jelikož tento nový způsob zápisu bude zejména u vícemístných čísel nejpoužívanější. Pro děti, které mají problém s grafickou úpravou je vhodné, aby čísla zapisovaly na čtverečkovaný papír. U nás dosud nejběžnější algoritmus písemného odčítání není založen na odčítání, ale na dopočítávání! Každý z dospělých zná "říkanku": Čtyři a kolik je dvanáct? Čtyři a osm je dvanáct. Jedna. Jedna plus tři jsou čtyři. Čtyři a kolik je pět? Čtyři a jedna je pět.
Moje zkušenost ale ukazuje, že naprostá většina dětí preferuje skutečné odčítání - v jejich jazyce "shora".
Dobrá vůle naučit dítě "správně" odčítat vede k tomu, že se dítě opět potýká s chybou, ke které docházelo pouze v počátcích.
Závěrem využiji název článku, který vyšel v Lidových novinách. "Nevnucujme dětem náš způsob myšlení" |
|||