Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Úvod do studia matematiky I

Název: Úvod do studia matematiky I (O01110031)

Fakulta: Pedagogická fakulta, katedra matematiky a didaktiky matematiky

Rozsah: 1/2

Forma kontroly: Zápočet

Garanti: Mgr. Kloboučková Jaroslava, PhDr. Slezáková-Kratochvílová Jana Ph.D.

Vyučující:  Mgr. Kloboučková Jaroslava, PhDr. Bomerová Eva

 

Anotace

Kurz je zaměřen na otevírání světa geometrie. Prostřednictvím řešení úloh z několika geometrických oblastí 2D a především 3D geometrie, vlastní tvorbou úloh, řešením úloh z matematických soutěží pro žáky 1. st. ZŠ si studenti prohloubí a utřídí do té doby získané poznatky z některých oblastí geometrie a naučí se různým řešitelským strategiím.

Sylabus

Upřesňování geometrických pojmů prostřednictvím klasifikační hry Sova a hry Možné - nemožné

Sítě krychle (objevování závislostí, izolovaný a generický model)

Krychlové stavby (reprezentace, konstrukční procedury, jazyky)

Krychlová tělesa (kombinatorická struktura)

Hranoly a jehlany (měření a aplikace Pythagorovy věty)

Pravidelná tělesa (dualita, 3D chirurgie)

 

Cíle předmětu

1. Ovlivnit případný negativní postoj studentů k matematice. Podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí, snižovat jejich případný strach z této disciplíny. Prostředkem k tomu je řešení a tvorba kaskád úloh s narůstající složitostí a rozvíjení schopností a dovedností, které jsou potřeba pro řešení matematických problémů a které charakterizují kulturu matematického myšlení.

2. Otevřít studentům svět geometrie (zejména prostorové) s akcentem na genetickou paralelu prostřednictvím činností manipulativních, s ikonami, se symboly a činností imaginativních. Umožnit studentům hlouběji poznat základní osobnosti geometrického světa (ve smyslu P. Vopěnky), jejich jevy průvodní i základní vztahy, jimiž jsou vázány. Důraz bude kladen na rozvoj mentálních funkcí (experimentování, evidence jevů, strukturace poznatku, argumentace, tvorba hypotéz, zobecňování, abstrakce, tvorba řešitelských strategií, ...) i komunikačních dovedností (artikulace vlastní myšlenky, interpretace cizí myšlenky, kritické hodnocení různých názorů), a to vše s ohledem na různou úroveň matematických schopností žáků nejmladšího školního věku.

 

Požadavky ke kontrole studia (zápočet)

1. Aktivní 80% účast na seminářích

2. Vypracování závěrečného testu na alespoň 50% možných bodů. Při testu je umožněno používat veškeré vlastní materiály.

3. Seminární práce -  reflexe o postoji k matematice - bylo upřesněno na úvodním semináři

4. Náslech v hodině matematiky na 1. stupni ZŠ - bude upřesněno na úvodním semináři

 

Metody výuky

Výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností.

 

Literatura:

Různé sbírky úloh a další publikace, které budou posluchačům průběžně doporučovány

Soubory úloh z Matematického klokana či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ

Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele nakladatelství FRAUS

Materiály na www.bomerova.cz, www.stavbicky.cz