Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Úvod do studia matematiky II

Název: Úvod do studia matematiky II (O01310247)

Fakulta: Pedagogická fakulta, katedra matematiky a didaktiky matematiky

Rozsah: 1/2

Forma kontroly: Klasifikovaný zápočet

Garanti: RNDr. Jirotková Darina CSc., Ph.D., PhDr. Slezáková-Kratochvílová Jana Ph.D.

Vyučující:  PhDr. Bomerová Eva, PhDr. Slezáková-Kratochvílová Jana Ph.D.

 

Anotace

V kurzu se studenti seznámí s několika sémantickými i strukturálními aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů a pro budování schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách. V seminářích je kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.

 

Sylabus

Při přednáškách a návazně na seminářích se budou probírat tato témata (nikoliv v uvedeném pořadí):

1. Sémantická prostředí: Děda Lesoň a Autobus - řešení lineárních rovnic o jedné i více proměnných. Užití neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku.

2. Strukturální prostředí: Hadi, pavučiny

3. Zlomky - tři typy: Celek a část - různé způsoby rozdělování celku, dělení na stejné části, historicky doložené zápisy zlomků, rovnost a ekvivalence zlomků, zlomek jako operátor a jeho osvobozování od konkrétních situací, racionální čísla jako obor reprezentovaný ekvivalentními zlomky, znázornění základních početních operací se zlomky

4. Pravděpodobnost a statistika

5. Řady a vývojové diagramy: Pravidelnosti a chápání změn, popisy procesů - variace modelů - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací

6. Algoritmy - aditivní a multiplikativní operace (římské, egyptské, indické), algebrogramy

V seminářích se budou řešit úlohy z přednášených oblastí doplněné o úlohy vhodné pro žáky 1. st. ZŠ z matematického klokana a dalších zdrojů. K jednotlivým přednáškám budou uveřejněny texty na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/usma2, k seminářům na www.bomerova.cz

 

Cíle předmětu

1. Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy, důležitými poznatky a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky a algebry.

2. Nejdůležitější etapy vývoje matematiky využívat jako základ genetického principu při vyučování matematice (s ohledem na potřeby budoucích učitelů)

3. Utvářet pozitivní klima a odbourávat nežádoucí bariéry, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky

4. Postupně utvářet dovednosti budoucích učitelů vybírat úlohy vhodné pro rozvoj myšlení a formulovat je srozumitelně pro žáky mladšího školního věku (pozorování dětí při řešení nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů)

 

Požadavky ke kontrole studia

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. Alespoň 80% aktivní účast

2. Úspěšně napsat test na konci semestru. Test bude psán během poslední přednášky 10.5.2013.

3. Vytvořit databázi 50 úloh, z nichž 10 bude komentováno. Vybírané úlohy budou alespoň z pěti oblastí: zlomky, kombinatorika, slovní úlohy o věku, slovní úlohy o pohybu, zebry + oblasti probírané na přednáškách. U každé úlohy bude zapsán zdroj, ze kterého student čerpal.

4. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty.

Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality seminární práce - bod 3. a 4.

 

Metody výuky

Přednáška - výklad

Semináře - řešení úloh, skupinová diskuse

 

Literatura:

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.

Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).

Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).

Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985

Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)

Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.

In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,

Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212

Materiály na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/usma2

Materiály na www.bomerova.cz, www.stavbicky.cz