Název projektu: Vesmír - Sluneční soustava Rozšiřující část: Doprava ve vesmíru Třída: 5. B Vyučující: Eva Bomerová Projekt byl založen na učivu přírodovědy - tématický celek Vesmír (zkoumání vesmíru, Sluneční soustava, Slunce jako zdroj světla a tepla - základních podmínek života, souhvězdí, galaxie, planety a jejich měsíce). Stěžejní byla skupinová práce. Žáci byli rozděleni do devíti skupin (po dvojicích) a každá skupina si zvolila planetu, která se stane předmětem jejího zájmu. V průběhu měsíců září a října si jednotlivé skupiny postupně nashromáždily tištěné materiály, obrázky, případně si pořídily nejrůznější výpisky o planetách. Následně je začaly vybírat a uspořádávat na čtvrtku formátu A2. Současně již měly dostatek informací a předloh pro model planety. Žáci museli zúročit samostatně nabyté vědomosti. Následovala prostorová tvorba podle předlohy. Další fází byla příprava expozice - vesmíru. Vytvořili jsme model Sluneční soustavy zároveň s naučnými texty k jednotlivým planetám a Slunci. S rodiči bylo naplánováno noční pozorování na Štefánikově hvězdárně. Téma prolíná všemi vyučovacími předměty. V listopadu jsme pokračovali v prostorové i plošné tvorbě a přešli od reálného k fantazijnímu. Obecné cíle: - žáci se naučí pracovat s učebnicemi, s různými texty a materiály, s encyklopediemi a internetem - žáci se naučí třídit informace, přehledně je prezentovat, interpretovat je na základě pochopení jejich obsahu a významu - žáci dokáží spolupracovat a pracovat ve skupině - žáci se naučí organizovat a plánovat svou pracovní činnost, obhajovat svůj názor, ocenit a objektivně zhodnotit práci druhých
Mezipředmětové vztahy - konkrétní cíle: Český jazyk - sloh - popis planety - sloh - popis možného života na konkrétní planetě - jazyková výchova - práce s textem (porozumění, výběr, uspořádání) - křížovky, rébusy, hádanky související s tématem - souvislý mluvený projev - mimočítanková četba - A.C.Clarke: 2001 Vesmírná odyssea (popis měsíců Jupiteru) - literární druhy a žánry - sci-fi, fantasy, naučná a populárně-naučná literatura Cíle: - žáci dokáží pronášet přiměřeně rozsáhlý samostatný projev - žáci dokáží interpretovat a hodnotit přečtené texty, vést si záznamy - žáci dokáží využívat encyklopedie, příručky, tisk a ostatní média k vyhledávání informací a jejich zpracování - žáci rozvíjí svou fantazii - žáci dokáží charakterizovat a rozlišit žánr sci-fi, fantasy, naučnou a populárně-naučnou literaturu Matematika - počítání s velkými čísly, zaokrouhlování - jednotka světelný rok (pochopení vztahu rok=vzdálenost), astronomická jednotka, předpony j. - sestavování slovních úloh souvisejících s tématem Cíle: - žáci naleznou konkrétní využití pro používání velkých čísel - žáci se procvičí v zaokrouhlování čísel na daný řád a pochopí význam zaokrouhlování - žáci dokáží převádět jednotky, při převádění procvičí základní početní operace - žáci dokáží sestavit srozumitelnou slovní úlohu podle tématu a vyřešit ji Přírodověda - Vesmír, Sluneční soustava, planety a jejich měsíce - rozdílnost přírodních podmínek podle vzdálenosti od Slunce a skupenství planet - rozšiřující učivo Cíle: - žáci se naučí vybírat z množství informací podstatné a zajímavé - žáci se naučí stručně, přehledně a srozumitelně sdělovat nabyté znalosti - žáci poznávají různé učební metody a tvořivě je využívají při individuálním učení Praktické činnosti - práce s papírem (stříhání, lepení, trhání, polepování) - kompozice na danou plochu - instalace výrobků Cíle: - žáci poznávají vlastnosti jednotlivých materiálů (papír různé gramáže, barvy, guma, kov) - žáci se seznámí s různými pracovními operacemi, postupy a k tomu potřebnými materiály - žáci dokáží zorganizovat svoji činnost Výtvarná výchova - práce prostorové (malba balakrylem podle názoru - planeta) - práce s písmem a textem - estetické a logické uspořádání na ploše - instalace výtvarných prací Cíle: - žáci rozvíjejí schopnost obohacovat práci skupiny o hledání různých variant řešení a o nalézání originálních způsobů řešení - žáci dokáží malovat podle předlohy - pozorovat, využívat možnosti malby - žáci rozvíjejí svoji představivost
Prezentace: Expozice Sluneční soustavy spolu s doprovodnými texty na chodbě školy
Další akce: Třídní soutěž - let Sluneční soustavou Naučné filmy z cyklu BBC Planety - Pevná zem, Giganti Návštěva Štefánikovy hvězdárny - noční pozorování + doprovodné pořady Noc ve škole Film Blízká setkání třetího druhu
Organizační zajištění návštěvy Štefánikovy hvězdárny Termín: 11.11.2008 od 18:30 Třídy: 5.A, 5.B Doprovod: Bomerová, Zuzánková Sraz: v 16:30 před školou Návrat: 21:00 - 21:30 ke škole S sebou: velkou svačinu, spacák, karimatku, pyžamo, hygienické potřeby, učení na středu Akce: prohlídka vybavení hvězdárny s odborným výkladem, noční pozorování, pořad Lety ke hvědám (30 min), přednáška a následná beseda s lektorem, prohlídka aktuální výstavy Akce byla naplánována po dohodě s rodiči na třídní schůzce dne 29.9.2008. Sejdeme se navečer před školou. Žáci si přinesou spacák, karimatku, věci pro následné přespání ve škole a učení na druhý den. Autobusem a tramvají se dopravíme na Dlabačov a odtud půjdeme pěšky na Petřín. Vzhledem k tomu, že se právě 11.11. koná na Dlabačově přebor Prahy ve sportovní gymnastice, půjdeme se tam na chvíli podívat. Využijeme tak čas, který bychom případně strávili čekáním do 18:30. V případě špatného počasí a malé viditelnosti je domluvena prohlídka kopulí. Doprovodných pořadů (beseda, film, výstava) se nepřízeň počasí nedotkne. Pouze bude-li velký déšť akci zrušíme a přesuneme. Zpět se dopravíme stejnou cestou. Ke škole bychom měli dorazit mezi 21:00 - 21:30 (pokud někoho neztratíme). Připravíme si "nocleh" v tělocvičně, nepůjde-li to, pak ve třídě. Na dobrou noc pustíme dětem film. Ráno bude v 7:00 budíček a hygiena. Po snídani (v BILLE objednáme koblihy) uvedeme tělocvičnu do původního stavu a půjdeme se vesele učit.
Rozšiřující část: Doprava ve vesmíru Projektem vesmír jsme se zabývali od září do listopadu, jeho vyvrcholením byla návštěva Štefánikovy hvězdárny na Petříně, noční pozorování a noc ve škole. Vzhledem k tomu, že celoškolní projekt se týkal dopravy, rozhodli jsme se rozšířit projekt Vesmír o toto téma. Žáci navrhli, že postavíme raketoplán, který všechny dopraví do vesmíru. Při cestách jsme nalezli spoustu mimozemských bytostí, popsali je a tím zaevidovali. Seznámili jsme se s různými druhy dopravy, které tyto bytosti používají, a naše pozorování shrnuli v ilustrované dvacetistránkové knize "Vesmír úúúplně jinak, než ho znáte". Až v prosinci jsme také zjistili, že náš Albert, který na sebe bral různé podoby a putoval po škole, je vlastně mimozemšťan. Vše jsme shrnuli v počítačové prezentaci. Projekt ještě pokračoval v českém jazyce a výtvarné výchově srovnáváním různých zpracování téhož tématu - Adamsovy knihy Stopařův průvodce po Galaxii (knižní podoba, rozhlasová nahrávka, filmové zpracování). Mezipředmětové vztahy - konkrétní cíle: Český jazyk - sloh - popis mimozemské civilizace - sloh - popis možného života na konkrétní planetě - sloh - cestování ve vesmíru - jazyková výchova - práce s textem (porozumění, výběr, uspořádání) - souvislý mluvený projev - zpráva a oznámení (pozvánka) - mimočítanková četba - A.C.Clarke: 2061 Druhá vesmírná odyssea (popis života na Jupiteru a Europě, popis jiných forem života - David Bowman, umělá inteligence - HAL) - různé formy zpracování téhož tématu - D. Adams: Stopařův průvodce po Galaxii (knižní podoba, rozhlasová nahrávka, filmové zpracování) Cíle: - žáci dokáží pronášet přiměřeně rozsáhlý samostatný projev, napsat výstižnou pozvánku - žáci dokáží interpretovat a hodnotit přečtené texty - žáci rozvíjí svou fantazii - žáci dokáží porovnat různé formy zpracování téhož tématu (výhody, nevýhody, estetický účinek, fantazie), dokáží se uvědoměle rozhodnout, jaké formě by dali přednost Matematika - slovní úlohy Cíle: - žáci dokáží sestavit srozumitelnou slovní úlohu podle tématu a vyřešit ji Pracovní činnosti - práce s drobným materiálem (víčka) - poznávání vlastností jednotlivých materiálů (plast, textil, papír, lepidla) - instalace výrobků Cíle: - žáci poznávají vlastnosti jednotlivých materiálů (raketoplán) - žáci se seznámí s různými pracovními operacemi, postupy a k tomu potřebnými materiály - žáci dokáží zorganizovat svoji činnost Pracovní činnosti - počítačová gramotnost - přepis textu pomocí textového editoru, vkládání obrázků do textu - základní typografická pravidla - používání elektronické pošty - zpracování prezentace (Open Office) Cíle: - žáci dokáží přepsat text do počítače (MS Word, Open Office) a vložit do něho obrázek - žáci se seznámí se základními typografickými pravidly a dokáží je používat - žáci se naučí posílat e-maily včetně příloh - žáci se seznámí s tvorbou prezentací na PC Výtvarná výchova - práce plošné (volná malba), technika malby (mísení barev, pojetí plochy, kompozice, překrývání) - rozvíjení fantazie - práce s textem (pozvánka) - počítačová prezentace - různé formy zpracování téhož tématu - D. Adams: Stopařův průvodce po Galaxii (film) Cíle: - žáci dokáží při malbě mimozemské civilizace využívat možnosti malby (dle svých dispozic) - žáci si dokáží rozmyslet a propojit výtvarné a slovní zpracování (bytosti a jejich popis) - žáci dokáží zhodnotit výtvarné zpracování filmu (Adams: Stopařův průvodce po Galaxii) - žáci zhodnotí výtvarný účinek počítačové prezentace - žáci rozvíjejí svoji představivost
Konkrétní výstupy: Raketoplán Dvacetistránková ilustrovaná "kniha" pro každou třídu a pro další zájemce (ke stažení zde) Pozvánka pro 1. stupeň Prezentace maleb mimozemských civilizací spolu s jejich popisy na chodbě školy Mimozemšťan Albert Počítačová prezentace v sále (2. stupeň) Bomerová, 29. 11. 2008 |
|||