1. Název projektu: Děti ve svém živlu - voda Třída: 3. B Vyučující: Eva Bomerová Děti byly seznámeny s tématem letošního celoškolního projektu - "Děti ve svém živlu". Zcela přirozeně je nejvíce oslovila voda, ke které letos měly nejblíže. V zimě jsme chodili bobovat a navíc byla právě ukončena výuka plavání. Projekt byl založen zejména na učivu prvouky, propojoval tématické oblasti "Místo, kde žijeme", "Rozmanitost přírody" a "Člověk a jeho zdraví - ochrana člověka". Projekt prolínal všemi vyučovacími předměty. Stavěl jak na samostatné, tak i na skupinové práci žáků. Nosným prvkem projektu byly výlety do Divoké Šárky, dva reálné a jeden virtuální. Putovali jsme podél vodních toků (viz mapa). První putování bylo tzv. průzkumné, vzdělávací, druhé virtuální (na mapě) - ověřovací a třetí prezentační.
2. Obecné cíle: - žáci se učí vnímat jevy v souvislostech, využívat předchozích znalostí a dovedností - žáci nalézají vztah k přírodě a prostředí, kde žijí - žáci se učí vnímat přírodní estetično - žáci se učí pracovat s učebnicemi, s různými texty a materiály, s encyklopediemi a internetem - žáci se učí třídit informace a interpretovat je - žáci se učí spolupracovat a respektovat práci druhých - žáci organizují a plánují svou činnost
3. Osnova projektu Projekt se skládal z několika částí. a) teoretická část - tématický celek "Neživá příroda" b) putování podél vod v Divoké Šárce (29.3.) c) výtvarná část - kresba, malba, ilustrace, film d) jazyková část - slohová (ústní i písemná) - popis, pohádka - literární - pohádky, pověsti e) hudební část - poslech, zpěv f) ověřování - práce s mapou, vyhledávání informací g) prezentace výsledků - nové putování (6.5.), kvíz, nástěnka Stěžejní byly výlety do Divoké Šárky - putování podél vod. Zejména z toho vycházely další činnosti popsané níže. Projektový den byl prezentací získaných znalostí a dovedností.
Metody a formy práce: vycházka, diskuze, vyprávění, řízený rozhovor, výklad, práce s textem, interaktivní výuka, dramatizace, samostatná práce, skupinová práce (velká i malá skupina).
Mezipředmětové vztahy - začleněná témata - konkrétní cíle: Prvouka - neživá příroda - slunce, vzduch, voda - vlastnosti látek - skupenství, změny látek - ochrana životního prostředí - pitná, užitková a odpadová voda - šetření vodou, - ochrana člověka za mimořádných událostí - přírodní živelné pohromy - pozorování v přírodě - vodní plochy v bezprostředním okolí školy - rostliny a živočichové - u vody a ve vodě - složky zdravé výživy - pitná voda, zásobování, kvalita Cíle (žák dokáže): - vysvětlit základní rozdíl mezi živou a neživou přírodninou - porovnat vlastnosti vody - vysvětlit základní význam vody pro život člověka - popsat koloběh vody v přírodě - rozpoznat a pojmenovat různá skupenství vody v přírodě, určí jejich základní vlastnosti a využití v praxi - určit některé rostliny a živočichy žijící u vody a ve vodě - popsat vodní toky v okolí jeho bydliště - vlastními slovy vyjádřit vliv čistoty vody na život člověka - uvědomit si nebezpečí, vyplývající ze znečištění životního prostředí - vysvětlit základní rozdíl mezi živou a neživou přírodninou Začátek putování - jak se jmenuje tento potok?
Šárecký potok Vodní nádrž Džbán Libocký rybník
Český jazyk - jazyková výchova - práce s textem (porozumění, výběr) - tvorba kvízových otázek a odpovědí - sloh - Můj vodník - popis podle vlastní ilustrace, - popis cesty (vycházka) - literární druhy a žánry - pohádka, povídka, naučná a populárně-naučná literatura - čítanková četba - K.Čapek: Pohádka vodnická - mimočítanková četba - Bubáci a hastrmani, Vodník Řásnička, Dětské encyklopedie Cíle: - žáci dokáží pronášet přiměřeně rozsáhlý samostatný projev - žáci přehledně popíší (slovně) trasu vycházky - bez mapy a s mapou - žáci určí základní prvky pohádky, převypráví ji vlastními slovy - žáci dokáží interpretovat a hodnotit přečtené texty - žáci umí výstižně a poutavě popsat vlastní ilustraci - žáci dokáží využívat encyklopedie, příručky a internet k vyhledávání informací - žáci rozliší beletrii a naučnou literaturu
Pracovní činnosti - počítačová gramotnost - práce s mapou na interaktivní tabuli - internetové prohledávače - instalace obrázků Cíle: - žáci rozliší různé druhy map na počítači - žáci ukáží na mapě trasu vycházky, orientační body - žáci dokáží samostatně vyhledat potřebné informace (text, obrázky) na internetu - žáci dokáží zorganizovat svoji činnost Pozn. Mapa je uvedena na konci zprávy.
Výtvarná výchova - voda - kresba suchým pastelem - voda (krajina) - malba temperou - ilustrace k pohádce o vodníkovi - kresba pastelkou - rozvoj výtvarného cítění - film Propast - instalace výtvarných prací Cíle: - žáci rozpoznají rozdíl mezi kresbou a malbou - žáci se učí jednotlivým výtvarným technikám - žáci si ujasňují základní výtvarné pojmy (kompozice, kontrast, barvy studené a teplé, popředí, pozadí) - na základě vlastního popisu vytvoří výstižnou ilustraci - vnímají estetickou hodnotu filmového díla Hudební výchova - poslech - B. Smetana: Má vlast - Vltava - písničky o vodě Cíle: - žáci dokáží naslouchat - žáci po celou dobu projektu průběžně vyhledávají a doplňují písničky, ve kterých se vyskytne voda
Tělesná výchova - turistika, orientace v terénu - pravidla silničního provozu - hry v přírodě Cíle: - žáci se dokáží orientovat v terénu, určit orientační body - žáci dodržují pravidla silničního provozu - žáci si uvědomují význam pohybu pro zdraví - žáci se aktivně se zapojují do pohybových činností
Matematika - objem (propedeutika) - slovní úlohy (přelévání vody) Cíle: - žáci sestaví srozumitelnou slovní úlohu podle tématu a vyřeší ji - žáci pracují s pojmem objem Prezentace: Cesta do Divoké Šárky - děti jako průvodci Vědomostní kvíz sestavený dětmi - jeden proti 35 Nástěnka s výtvarnými pracemi a seznamem písní
Konkrétní výstupy: Kresba - voda Malba - voda - krajina Ilustrace - "Můj vodník" Popis - "Můj vodník" Seznam písní Vědomostní kvíz
4. Časová organizace projektu Projekt probíhal od 22. března do 13. května 2010. 22.3. - 26.3. Teoretická příprava 29.3. První cesta (mapa) 30.3. - 6.5. Projektové činnosti uvedené výše 8.4. Druhá (virtuální) cesta po mapě na interaktivní tabuli 6.5. Projektový den Třetí cesta Kvíz Vyhodnocení 13.5. Ukončení projektu - film Propast
5. Obsažené vzdělávací oblasti Všechny, viz část 3. 6. Dílčí úkoly v jednotlivých předmětech Viz část 3. 7. Organizační a materiální zabezpečení Organizace viz bod 4. Na materiálové zabezpečení nebyl projekt náročný - kromě výtvarných potřeb a horkého čaje jsme nic nepotřebovali.
8. Rozvíjené klíčové kompetence Projektem bylo rozvíjeno všech šest klíčových kompetencí: Kompetence k učení - žák vyhledává a třídí informace - žák uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí Kompetence k řešení problémů - žák promýšlí způsob řešení problémů a využívá k tomu zkušeností Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, vyjadřuje se výstižně v ústním projevu - žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor - žák rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů - žák využívá informační a komunikační prostředky Kompetence sociální a personální - žák účinně spolupracuje ve skupině - žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, je ohleduplný, čímž přispívá k upevňování dobrých vztahů - žák v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá - žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí Kompetence občanské - žák chápe základní environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí Kompetence pracovní - žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla - žák přistupuje k výsledkům pracovní činnosti z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých
9. Integrace průřezových témat V projektu byla integrována čtyři průřezová témata, zvláště pak "Environmentální výchova" a "Osobnostní a sociální výchova". Osobnostní a sociální výchovaOsobnostní rozvojRozvoj schopností poznávání - řešení problémů Sebepoznání a sebepojetí - vztahy k druhým lidem Psychohygiena- dobrá organizace času, hledání pomoci při potížích Sociální rozvoj - dialog, komunikace v různých situacích Kooperace a kompetice- rozvoj dovedností pro kooperaci, dovednost odstoupit od vlastního nápadu, navazovat na druhé Morální rozvojŘešení problémů a rozhodovací dovednosti- dovednosti pro řešení problémů a rozhodování; Hodnoty, postoje, praktická etika - kvality typu odpovědnost, spolehlivost, respektování atd.;
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Evropa a svět nás zajímá - kvalita vod, ovzduší, globální vztahy
Environmentální výchova Ekosystémy - vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) Základní podmínky života - voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení);energie(energie a život), přírodní zdroje(zdroje - jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí), způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů) Lidské aktivity a problémy životního prostředí - změny v krajině(krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit Vztah člověka k prostředí - naše obec, náš životní styl(spotřeba vody, odpady), nerovnoměrnost života na Zemi(rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi)
10. Zpráva o realizaci Vše výše uvedené bylo realizováno, obecné i konkrétní cíle byly naplněny, je však třeba přihlédnout k individuálním schopnostem každého žáka. Do projektu se zapojili všichni, každý dle svých možností a dovedností. Projektový den jsme pojali jako prezentaci všeho, co jsme o vodě zjistili. Při cestě do Šárky děti vystupovaly v roli průvodců paralelní třídy. Velmi motivující bylo také to, že děti dostaly za úkol, vytvořit kvízové otázky s jednou správnou odpovědí pro hru jeden proti xx (viz příloha). Otázky byly zajímavé, vtipné, snadné i obtížné. Na většinu z nich se však nedostalo, neboť hra je poměrně dramatická a časově náročná. Tato hra byla nová pro obě třídy, takže nikdo nebyl ve výhodě. Jelikož pravidla jsou nastavena tak, aby i ti, kteří již vypadli, byli stále ve hře, každý po celou dobu pracoval. Děti opakovaly jaksi mimochodem a již nyní se těší, kdy dojde na otázky, které při projektovém dnu nezazněly. Zdroje: Přílohy: 1. Mapa je uvedena zde. 2. Kvízové otázky jsou uvedeny zde. Eva Bomerová, 17. 5. 2010 |
|||