1. Název projektu: Finanční gramotnost
Třída: 3. A Žáků: 19 (12 dívek, 7 chlapců) Vyučující: Bomerová Vánoční besídkou jsme zakončili třídní projekt a hned po vánočních prázdninách nás čekal projekt celoškolní, jehož tématem byla finanční gramotnost. Na prvním stupni šlo především o peněžní gramotnost (pohyb peněz, nákup - prodej, hospodaření). Projekt by se dal rozdělit do několika fází. Jako první bylo nutno žáky seznámit s tématem projektu a motivovat je pro další činnosti. Následovala přednáška, kterou vedla pracovnice Komerční banky. V dalších dnech jsme se tématem zabývali v jednotlivých vyučovacích předmětech a snažili jsme se za pomoci dalších vyučovacích metod a forem práce proniknout hlouběji do dané problematiky. V celoškolní projektový den 10.1.2013 se žáci zúčastnili první vyučovací hodinu přednášky. Formou výkladu byly děti informovány o vzniku peněz, výrobě mincí a bankovek, nakládání s penězi. Mohly si prohlédnout a osahat staré bankovky, šeky a platební karty. Škoda, že přednáška byla striktně výkladová a na diskusi a otázky dětí prakticky nedošlo. Ale vše si vynahradily v dalších dnech.
2. Obecné cíle: - žáci pochopí význam peněz, vlastnictví, uvědomí si hlavní funkci peněz jako prostředku směny - žáci si uvědomí hlavní výhody peněžního obchodu proti výměnnému obchodu - žáci se učí vnímat jevy v souvislostech, využívat předchozích znalostí a dovedností - žáci se učí spolupracovat, respektovat a hodnotit práci druhých - žáci se učí komunikovat, naslouchat druhým, výstižně vyjádřit svůj názor
3. Osnova projektu Projekt se skládal z několika částí. a) seznámení s tématem projektu, úvodní činnost b) přednáška c) téma finanční gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech
Metody a formy práce: výklad, diskuze, vyprávění, řízený rozhovor, práce s textem, interaktivní výuka, dramatizace, samostatná práce, skupinová práce
Mezipředmětové vztahy - začleněná témata - konkrétní cíle: Český jazyk Do tématu projektu jsme vstoupili prostřednictvím pohádky „Jak dědeček měnil, až vyměnil“. Porovnávali jsme audiozpracování a text, pohádku dramatizovali. Nejprve podle scénáře, poté jsme ji přenesli do současnosti, což bylo o poznání těžší, neboť zde děti musely improvizovat a pružně vymýšlet dialogy podle situace. O to to bylo ale zábavnější. Od pohádky jsme se propracovali k realitě a povídali si o tom, jak směna zboží fungovala ve skutečnosti a z jakého důvodu vlastně vznikly peníze. Zvažovali jsme výhody peněžního obchodu proti výměnnému obchodu. Pohádku jsme dále využili v českém jazyce, vyhledávali jsme hlavní a vedlejší postavy, podstatná jména a slovesa, seznamovali se s přímou řečí. Také jsme se naučili pracovat s interaktivní tabulí, kterou jsme měli zbrusu novou.
V projektový den jsme po vyslechnuté přednášce téma rozvinuli. Diskutovali jsme o penězích, dramatizovali reálné situace (vyměňování, nakupování, půjčování, povolání). Dlouze jsme se zabývali reklamními nabídkami (zejména půjčkami), posuzovali, co je potřebné, co není, co chci a na co mám finance. Jaké mohou být důsledky zadlužení. Děti zaujímaly nejrůznější postoje a tyto obhajovaly. Při čtení jsme z čítanky vybrali témata týkající se volby povolání, a doplnili je Pohádkami o řemeslech z knihy Hany Doskočilové. Jako tečku za projektem jsme si pustili českou pohádku Boháč a chudák. Témata: - jazyková výchova - práce s textem (porozumění, výběr) - přímá řeč, dialog - slovní druhy (podstatná jména a slovesa) - komunikační a slohová výchova - řeč přímá a nepřímá - vedení dialogu, naslouchání - mluvený projev, výrazné čtení, intonace - literární výchova - hlavní a vedlejší postavy - scénář a improvizace - pohádka, naučná a populárně-naučná literatura - dramatická výchova - dramatizace pohádky podle scénáře - pantomima povolání (styl kufr) - dramatizace reálných situací včetně vlastních dialogů - čítanková četba - „Čím budu?“ - práce v literatuře, povolání, řemesla - mimočítanková četba - Hana Doskočilová: Pohádky pro děti, pro mámy a pro táty (pohádky o řemeslech) obr4
Cíle: - žáci se prostřednictvím jednoho tématu seznamují s různými gramatickými jevy - žáci dokáží pronášet přiměřeně rozsáhlý samostatný projev - žáci se učí improvizovat, dramatizovat konkrétní situace - žáci určí základní prvky pohádky, převypráví ji vlastními slovy - žáci dokáží interpretovat a hodnotit přečtené texty, porovnat zvukový a písemný záznam
Prvouka V prvouce si děti povídaly o řemeslech a povoláních. Také se zabývaly rozdílem mezi přírodninami a lidskými výtvory. Témata: - svět kolem nás - povolání - příroda a lidské výtvory
Výtvarná výchova a pracovní činnosti Na přednášce jsme se dozvěděli, co všechno se uskuteční, než se mince a bankovky dostanou k nám. Hned po přednášce jsme si vše zrekapitulovali, překvapilo mě, že si děti skutečně všechna slova vybavily. Dovysvětlili jsme si jednotlivé pojmy a rozhodli se, že si vyrobíme vlastní mince a bankovky, a že dodržíme všechny fáze jejich výroby. Abychom dobře poznali naše české mince, pokoušeli jsme se je tužkou frotovat a při tom vymýšleli, jak se vlastně ta naše měna bude nazývat. Demokratickým hlasováním vyhrál Kalibr dědinský těsně před Babkou. Zkratka Kd byla jasná, ujasnili jsme si tím i to, že jelikož je to název měny, píšeme velké K stejně jako v Kč (Korun českých). Nyní bylo otázkou, jakých hodnot bude naše měna nabývat. Nyní jsme se (ne úplně demokratickým způsobem) společně rozhodli, že budeme mít 1 Kd (jednička je základ všeho), 3 Kd (protože trojkoruny nemáme), pak už 9 Kd (u nás máme desetikorunu) a 27 Kd (abychom měli také větší minci, která je mezi dvaceti a padesátikorunou). Přes trochu mystifikace některé děti začínaly tušit, jakou minci bych jim vnutila dál. Potvrdilo se to, když jsme začali navrhovat bankovku - hned všichni rozhodli, že to bude jasně 81 Kd. Konečně se všichni mohli pustit do práce. Děti pracovaly ve čtyřčlenných skupinách, přičemž se musely dohodnout na jednotném zpracování návrhu. Každý připravoval návrh jedné mince a měla vzniknout sada. Podařilo se to jenom dvěma skupinám, takže výběrové řízení bylo poměrně jednoduché.
Zkušební tisk zdárně proběhl, mince jsem vytiskla a aby dětem zůstaly na památku, zalaminovala. Každý si je musel sám vystřihnout (dokulata - což je problém), a kdo dosud nepochopil pojem distribuce, při rozdávání mincí jej už pochopil zaručeně.
Bankovku již navrhoval každý sám, vybrali jsme čtyři vítěze.
A aby nám mince k něčemu byly, každý šel "na nákup". Platit v Kalibrech se děti naučily v matematice dost dobře, takže si každý nakoupil a správně zaplatil to, co si vybral.
No ale "pravé" mince nejsou z papíru, ale odlité z kovu. Vyzkoušeli jsme si tedy také odlévání, v našich podmínkách alespoň ze sádry. V pracovních činnostech jsme vyrobili formu z modelíny, do ní vytlačili tužkou nebo jiným nástrojem hodnotu mince a další grafiku, nalili do formy sádru a pak čekali do druhého dne. Opatrně, opravdu velmi opatrně, jsme mince z formy vyloupli a to zklamání! Mince sice krásné (zlomila se jenom jedna), ale jedničky, trojky a ostatní číslice úplně obráceně! Jak to? Zkušenost k nezaplacení. Uskutečnili jsme tedy druhý pokus. Nyní si děti už dávaly velký pozor a nebylo to vůbec jednoduché. Každý problém se symetrií (zrcadlem) vyřešil po svém. Někteří vsadili na jistotu a místo 27 Kd vyrobili 1 Kd, další si vzor nejprve nakreslili na papír a pak do modelíny. Nejelegantnějším řešením byl 27 Kd napsaný fixem na papír, který byl obrácený rubem navrch, takže nápis prosvítal. Nyní již byly hodnoty v pořádku, děti spokojené a mince (povedené i nepovedené) jsme mohli nastříbřit.
Ale přesto nebyl problém dořešen pro ty, kteří chtěli mít na minci i rok výroby. Zkuste si nakreslit, jak by měl návrh v modelíně vypadat! Témata: - frotáž mincí (tužkou) - návrh papírové mince (kresba tužkou a fixem) - návrh a odlití sádrové mince - pozitiv - negativ, souměrnosti - finální úprava sádrové mince (broušení, hlazení, stříbření) - návrh bankovky (kresba tužkou a fixem) - hodnocení prací, výběrové řízení
Cíle: - žáci se učí rozlišovat mezi plošným a prostorovým zpracováním výtvarného námětu - žáci si ujasňují základní výtvarné pojmy - žáci se učí komunikovat ve skupinách, plánovat činnost skupiny - žáci dokáží objektivně zhodnotit práci svoji i práci druhých - žáci dokáží vybrat z řady návrhů ten nejvýstižnější
Matematika V matematice jsme řešili a sestavovali slovní úlohy, ve kterých hrály hlavní roli peníze a nakupování. Úlohy jsme modelovali, dramatizovali, znázorňovali nejrůznějším způsobem. Děti se naučily zaokrouhlovat na daný řád, zjišťovat rozdíly v zaokrouhlení celkové částky nákupu a zaokrouhlení jednotlivých položek. Porovnávaly, co je výhodnější. A protože děti v té době již znaly pohádkovou zemi Biland (matematické prostředí, ve kterém se žáci seznamují prostřednictvím Bilandských grošů s dvojkovou soustavou) a uměly platit v groších, podobným způsobem jsme začali platit v naší měně - v Kalibrech (jejíž nominální hodnoty jsem jim nenápadně podstrčila). Pravidla byla obdobná, jenom s tím rozdílem, že každou minci bylo možno použít dvakrát. A skutečně si děti ověřily, že lze zaplatit jakoukoli částku. Např. za časopis, který stál 43 Kd, daly jeden 27 Kd, jeden 9 Kd, dva 3 Kd a jeden 1 Kd. Připadá Vám to složité? Tak to ještě zkomplikuji - v Bilandu použijí Fgroš+Dgroš+Bgroš+Agroš. A matematicky? 43 = (43)10 nebo (1121)3 nebo (101011)2. Hezké, že?
Témata: - slovní úlohy - zaokrouhlování na daný řád - porovnávání, sčítání, odčítání, násobení - písemné algoritmy - řady a pravidelnosti - souměrnost, přímá a nepřímá shodnost - dvojková, trojková a desítková soustava
Cíle: - žáci sestaví srozumitelnou slovní úlohu podle tématu a vyřeší ji - žák umí zaokrouhlit číslo na daný řád - žáci při vyúčtování nákupů využívají a procvičují písemné i mentální algoritmy - žáci si uvědomují nepřímou shodnost na konkrétním příkladu (mince) - žáci rozpoznají pravidelnost v hodnotách mincí, ví, jak bude řada pokračovat - žáci dokáží zaplatit každou částku do 100 ve dvojkové a trojkové soustavě
Hudební výchova V hudební výchově si děti poslechly Musorgského, část ve které vystupují dva Židé - Samuel Goldenberg a Schmuyle, bohatý a chudý. Nejprve hudbou „mluví“ první, potom druhý, načež v následujících taktech spolu začnou debatovat. Bohatý má ale poslední slovo a donutí chudáka mlčet. Téma: - poslech - Modest Petrovič Musorgskij - Kartinky (Obrázky z výstavy) Cíle: - žáci dokáží naslouchat, vnímat hudební výraz - žáci si uvědomí, že se dialog dá vyjádřit i prostřednictvím hudby
Konkrétní výstupy: Zalaminované sady mincí Vítězné papírové bankovky Stříbrné mince ze sádry Fotodokumentace
4. Časová organizace projektu Projekt probíhal od 7. ledna do 1. února 2013. 7.1. - 10.1.2013 Seznamování s tématem 10.1.2013 Projektový den, přednáška 11.1. - 1.2.2013 Další činnosti uvedené u jednotlivých vyučovacích předmětů
5. Obsažené vzdělávací oblasti Všechny, viz část 3.
6. Dílčí úkoly v jednotlivých předmětech Viz část 3.
7. Organizační a materiální zabezpečení Organizace viz bod 4. Na materiálové zabezpečení nebyl projekt náročný - kromě výtvarných potřeb (papír, tužka, fix, sádra, smirek, stříbrná barva) jsme již nic kromě laminovačky nepotřebovali. Vstupní přednášku zabezpečila škola.
8. Rozvíjené klíčové kompetence Projektem bylo rozvíjeno všech šest klíčových kompetencí: Kompetence k učení - žák získává nové poznatky a tyto aplikuje na danou situaci - žák uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí Kompetence k řešení problémů - žák promýšlí způsob řešení problémů a využívá k tomu předchozích zkušeností (sádrové mince) Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, vyjadřuje se výstižně v ústním projevu, je schopen improvizace - žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor - žák rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů - žák dokáže objektivně zhodnotit práci svoji i druhých Kompetence sociální a personální - žák účinně spolupracuje ve skupině - žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, je ohleduplný, čímž přispívá k upevňování dobrých vztahů - žák v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá Kompetence občanské - žák respektuje přesvědčení druhých Kompetence pracovní - žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla
9. Integrace průřezových témat V projektu bylo integrováno pět průřezových témat, zvláště pak "Osobnostní a sociální výchova". Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj Rozvoj schopnosti poznávání - cvičení smyslového vnímání Sebepoznání a sebepojetí - vztahy k druhým lidem Psychohygiena- dobrá organizace času, hledání pomoci při potížích Kreativita - pružnost nápadů, originalita, schopnost věci vidět jinak, schopnost dotahovat nápady Sociální rozvoj Mezilidské vztahy - empatie a pohled na svět očima druhého Komunikace - řeč předmětů a prostředí, aktivní naslouchání, dialog, komunikace v různých situacích Kooperace a kompetice - rozvoj dovedností pro kooperaci, seberegulace, dovednost odstoupit od vlastního nápadu, navazovat na druhé Morální rozvoj Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních a cizích postojů a hodnot, řešení problematických situací všedního dne
Výchova demokratického občana Principy demokracie - demokratická forma rozhodování - volba Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Objevujeme Evropu a svět - cizí měny, Evropská unie, Euro Mediální výchova Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality - porozumění informacím (reklama, cenové triky a klamavé nabídky, půjčky) Fungování médií ve společnosti - vliv médií na život každého člověka Environmentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí - lidské výtvory a ochrana přírody
10. Zpráva o realizaci Vše výše uvedené bylo realizováno, obecné i konkrétní cíle byly naplněny, je však třeba přihlédnout k individuálním schopnostem každého žáka. Do projektu se zapojili všichni, každý dle svých možností a dovedností. V plánu jsme původně (spolu s třídou 3.B) měli i výstavbu středověkého tržiště s dobovými kostýmy a řemeslnými stánky s vlastními výrobky určenými nejprve ke směnnému obchodu a poté k nakupování za námi vyrobené peníze. Z časových důvodů jsme však tuto myšlenku nerealizovali. Tak někdy příště. Zdroje: ŠVP Dědina http://www.educaweb.cz/poradenske-centrum/skola-dnes/financni-gramotnost/ Doskočilová, H,: Pohádky pro děti, pro mámy a pro táty. Albatros Praha, 2004.
Přílohy: Fotodokumentace na http://www.bomerova.cz/fotogalerie/projekt-financni-gramotnost-3-trida
Zpracovala: Eva Bomerová, 31. 3. 2013 |
|||