Při řešení úloh o Barevných trojicích, děti nalézají a využívají nejrůznější řešitelské strategie. Pro některé děti je velice obtížné řešit je bez manipulace. Jako příklad uvedu úlohu z pátého ročníku.
Tuto úlohu děti řešily ve skupinách - pro každou skupinku jsem měla v obálce připravené nastříhhané lístečky s barevnými čísly podle zadání. Děti společnými silami vyřešily úlohy a) a b). Další hodinu řešily samostatně úlohu c), ale ukázalo se, že bez manilpulace to některé nejsou schopné vyřešit. Sice jsem měla připraveno 5 sad lístečků v obálkách - ale nestačily. Některé děti se proto spontánně shlukly opět do skupin. Věděla jsem, že čas investovaný do výroby pomůcek se mi mnohonásobně vrátí, ale vyrábět každou úlohu z učebnice? Toto nebyla cesta. Navíc stačil jeden ztracený lísteček z obálky a byla jsem v háji, nehledě na to, že po třech letek, kdy jsem měla znovu páťáky jsem zrovna tuto úlohu mezi pomůckami nemohla najít. Řešení je přitom velice snadné, levné, efektivní a víceúčelové! Jak tedy na Barevné trojice? Na červený, modrý a žlutý papír vytisknu prázdná kolečka. Zalaminuji a vystříhnu je. Na některé nalepím magnetickou pásku (já ji koupila zde, levnější varianta zde, ale nyní již je spousta dodavatelů). Kolečka určená do skupin nebo pro děti, které je potřebují nechám volná. A když dojde na řešení barevných trojic, stíracím fixem si napíšu na kolečka příslušná čísla, totéž provedou děti ve skupině nebo individuálně. Úlohu vyřeší, kolečka smažou a řeší další úlohu. Jak prosté. Letos si v páté třídě při individuálním řešení úlohy šlo pro pomůcku již pouze pár dětí - zpravidla až u úlohy c). Obecně platí jako při všem - pokud dítě pomůcku potřebuje - má ji dostat! Kontrola na tabuli - nepodceňujme ji. Již jsem páťáky učila třikrát a pokaždé došlo k situaci, že dítě diktuje trojici, jiné (nebo já) podle jeho diktátu "skládá" na tabuli barevné trojice a až v tomto momentě řešitel "viděl" např, že má dvě červené! V číslech ne. "Kolečka" jsou mým denním pomocníkem - využíváme je i při řešení neposedů, vizualizaci slovních úloh, pravidelnostech, kombinatorických úloh. U osmáků mi pomohla s algebraickými výrazy.
|
|||||||