2016/2017 Zaručeně pravdivé zpravodajství z Malé Skály (4. třída)

Středa 5.4.2017

Dojeli jsme v pořádku. Hlavní plán letošní školy v přírodě zněl: Nezničit se hned první den. Musíme s politováním konstatovat, že se nám jej splnit nepovedlo. Více se možná dozvíte od dětí, pokud se mi to podaří nahrát. Je zde krásná příroda, krásný hotel a  mizerné wifi. Tak změna. Už jsem připojena, stačilo odpojit děti. Tudíž jsem mohla dát již něco málo do fotogalerie.

Cesta luxusním autobusem byla příjemná. Přileli jsme a čas, který nám zbýval do ubytování v hotelu Kavka jsme strávili procházkou k Jizeře. Po vynikajícím obědě (polévka, kuřecí stehno s bramborem), jsme se ubytovali, vybalili si, pohádali se o postele, přestěhovali postele a spokojeně vyrazili ven ke krásnému Pantheonu, který jsme dosud viděli jenom zdáli. Byla to paráda. Výlez až ke kříži byl náročný, ale děti jej zvládly bezpečně. Já (EB) jsem to lezla dokonce dvakrát (dětí hodně, učitelek málo - nebraly jsme víc než patnáct najednou), ale bylo to čistě zištné! Když cestou zpátky skuhraly, že jim vybouchnou nohy, mohla jsem je usměrnit, a postěžovat si, co bych měla jako říkat já... Takže dobrou, zítra snad více.

Z deníku: "... Potom jsme šli na hrad Vranov Pantheon. Na  hrad Vranov byla cesta krátká (4 km), ale výstup byl hrozný , kameny, klády, stromy a kořeny, tohle všechno nám bránilo se dostat na Pantheon a nádvoří hradu Vranov. Naše skupina vedoucí paní učitelkou Bomerovou se vydala jako první. Jako první zastávka je u brány o pár metrů dál síň zničená za druhé světové války, ale o tom nebudeme mluvit. Došli jsme na nejvyšší místo na hradě (zřícenině) Vranov, u velkého kříže. Ale napřed jsme se museli  protáhnout úzkými skulinami, schody, než jsme se dostali na vrchol..." Pepa

Z deníku: "Dojeli jsme v pořádku a hned jsme si odnesli kufry, Poté jsme šli na procházku a na oběd, byl moc dobrý. Pak jsme šli na pokoje a jistě že jsme se pohádali o postel. Klasika. Takže jsme se celou cestu na Vranov Pantheon hádaly. Nakonec jsme se usmířili. A pak večeře, umýt, zuby a spát. Tenhle den byl super." Eliška

Z deníku: "Dnes jsme jeli na školu v přírodě, jeli jsme asi hodinu. Náš hotel je na Malé Skále naproti hradu Vranov. Když jsme přijeli, šli jsme na procházku. Viděli jsme kačera, co se snažil plavat proti proudu, nechápal jsme, proč nevzlítne. Když jsme se vrátili, tak jsme se ubytovali. Naobědvali jsme se  a šli na Vranov. Viděli jsme kapličku Pantheon. Šli jsme úplně nahoru ke kříži (Vranov je skalní hrad). Cesta byla velmi náročná, ale zvládli jsme to. Paní učitelka chtěla do Turnova, ale děti ji donutily, abysme tam nešli. Doma jsme se vysprchovali, převlékli do pyžama a šli na poradu. Po poradě jsme šli spát." Matěj

Hlášky z deníků:

Tak paní učitelka rozhodla, že půjdeme na "procházku", no procházku, spíš trošku delší procházku.

Cesta byla hodně do kopce a do schodů.

Vylezli jsme až na nejvyšší místo kam se dalo.

Tato středa byla nejlepší  z celého školního roku.

Mohli jsme si zapnout mobily. Šlovice nám šly více.

Když jsme se tak nějak zrelaxovali, tak jsme měli schůzi.

Jeden kačer bojoval proti proudu a prohrál. Ale byl statečnej.

Čtvrtek 6.4.2017

Ráno bylo deštivé, takže ani nevadilo, že jsme se dopoledne věnovali českému jazyku a doufali, že se vyčasí a budeme se moci vydat do okolí na průzkum. Teple oblečeni a vybaveni pláštěnkami jsme odhodlaně vyrazili přestože poprchávalo. A protože jsme se rozhodli, že bude pěkně, tak bylo  (až na ojedinělé sněhové krupky u rozcestníku nad Malou skálou)! Podívejte se do fotogalerie, že si nevymýšlíme. Došli jsme krásnou krajinou až na Drábovnu, kde jsme viděli zbytky středověkého hradu, archeologické naleziště z mladší doby kamenné a spoustu dalších zajímavých skalních útvarů. Některé z dětí byly takoví hrdinové, že přestože je celou zpáteční cestu ukrutně a nesnesitelně bolely nohy, nezabránilo jim to v hraní předvečeřového a povečeřového fotbalu.

PS: Po večerním čtení jsme měli noční dobrodružství. Jsem zvědavá, jestli se objeví v denících.

Z deníku: "Je čtvrtek, jdeme do lesa najít hrad Drábovna, ale špatně jsme odbočili a museli jsme se vrátit. Potom jsme šli do lesa, na začátku byla cesta nudná, později byla zajímavější a nakonec hodně zajímavá. Šli jsme a já si myslel, že jsme se ztratili. Příroda byla nepopsatelná...." Pepa

Z deníku: "... Dneska se nám stala spousta veselých příhod... Ta hlavní příhoda se stala večer po čtení. Dveře jsou tady na čipy, takže musíme dávat pozor, abychom si nezabouchli. Paní učitelka nám vždycky otevře, ale nám to nešlo. Seděli jsme na chodbě a skoro usínali. Jeden pán to pořád zkoušel a nakonec otevřel."  Ema

Z deníku: "První den, kdy jsme se vzbudili  v nové posteli. Vstal jsem v 5:47, nemohl jsem usnout, tak jsem začal psát deník. Nenapsal jsem ho celý, ale aspoň něco. V 8:00 jsme museli jít na snídani, dal jsem si cereálie s mlékem. Pak u n ás na pokoji byla porada a pak byl oběd a polední klid. Začalo trochu pršet, ale stejně jsme šli na procházku, byla dlouhá, ale hezká. Když jsme se vrátili, tak jsme šli hrát fotbal. Pak jsme šli na pokoje a za chvíli bylo čtení. U NÁS!!! No a když skončilo čtení, tak jsme šli spát." Dan

Z deníku: "Dneska 6.4. jsme šli na výlet do Drábovny. Bylo to tam super, byli jsme u skal. A každá druhá skála mi připadala jako něco jiného. Např. Ironmenova  hlava, Strašně se mi tam líbilo až na to, že to byla dálka. Když jsme přišli, tak jsme hráli fotbal. Hrál i Pepa. A musím říct, že mu to šlo. Pak nás to s Ondrou přestalo byvit. Šli jsme do pokoje a vysprchovali jsme se. Pak jsme si šli číst a psát."  Tomáš

Z deníku: "... Mezitím obodovali úklid. My měli jsen 4 body. A to nás naštvalo, protože to podle nás bylo nespravedlivé. Tak jsme se rozhodli, že sepíšeme petici. A začal jsem shánět podpisy. Když jsem jich měl asi 10, kamarád nám to zkazil. Přivolal bodovače úklidu a museli jsme jim to vysvětlit ústně. Tak jsme se na to vykašlali a radši hráli Bang..." Kryšpín

Z deníku: "Dnes jsme ráno vstali a šli na snídani. Potom jsme se malinko učili. A naobědvali se a vyrazili prý na malou procházku. Jenže to žádná procházka nebyla!!! Ach jo. Celou procházku, ne túru, jsme šli do kopce. Ale nazpátek se mi ulevilo. Šli jsme z kopce. Ušli jsme 12 km. Došli jsme k pravěkému sídlišti Drábovna. Když jsme se vrátili, málem jsem omdlela. Potom byl kvíz. Večeře, umýt, zuby, čtení. Ano čtení. Po čtení jsme šli do pokoje, ale holky ne. Zabouchly se jim dveře a nešly otevřít. Dopadlo to dobře. Ale hrůza. Budu spát jako dudek." Eliška

Hlášky z deníků:

Ráno jsem vstala jako každé jiné, takže v 6 hodin a 13 minut.

Dnes ráno jsme měli k snídani Švédský stůl. Byl dobrý.

Pak jsme měli odpolední klid a dělali jsme blbiny.

Potom jsme šli do pokoje a chvíli jsme se hádali kvůli kravinám.

Stopovali jsme, kdo z nás vydrží nejdýl na zhasnutým záchodě.

Byli jsme na archeologickém nalezišti, ale nic jsme nenašli, tak si říkám, jestli nám nelhali.

Pátek 7.4.2017

Od rána prší nebo v lepším případě mrholí, a to tak, že pořád. Dopoledne jsme se věnovali matematice - cestovali jsme do Bilandu. Odpoledne jsme pojali tématicky a uspořádali Kavka fashion day. Viděli a dozvěděli jsme se spoustu zajímavých věcí. Zítra je odemykání JIzery, tak snad bude lépe (co se týká počasí - nám lépe být nemůže).

Z deníku: "Dnes celý den pršelo, tím pádem jsme nešli na žádný výlet. Učili jsme se matematiku. Pak byly vyhlášeny výsledky kvízu ze včerejška. Když byly vyhlášeny, řekla paní učitelka, že bude módní přehlídka. Já, Kryšpín, Vojta, David a další dva páťáci jsme fintili jednoho páťáka. Sice jsme nevyhráli, ale zasmáli jsme se, protože nějaké obleky byly dost vtipné. Potom byla soutěž o nejlepší účes. Tu jsme také nevyhrály, ale vyhrála holka, co měla na culíku hodinky. Nakonec byl módní kvíz. V něm jsme byli třetí. Pak byla večeře, vysprchovali jsme se a šli jsme číst a spát. " Matěj

Z deníku: "Dneska byl Kavka fashion day. Naše družstvo oblékalo Elišku z 5.B. Zkoušeli jsme spoustu sukní, ale nakonec jsme zvolili šaty. Byla kytičkované s výraznými barvami. Jako účes jsme zvolili spojit dva pramínky ze strany hlavy. Přidali jsme šátek jako ozvláštnění a výraznou růžovou rtěnku. Na mole byly modely jako Lukáš, který šel za Mahulenku nebo spousta modelů se sluchátky. Vítěz byl Lukáš, my byly druhé a třetí místo si nepamatuji. Eliška byla super modelka. " Ema

Z deníku: "Ráno jsem se probudil velmi brzy. Psal jsem deník. Šel jsem na snídani. Před snídaní bylo vyhlášení kvízu, překvapivě jsme vyhráli. Dostali jsme pět hradů, takže super. Ke snídani jsem měl rohlík s veselou krávou a kakaové kuličky. Po snídani jsme psali deník a taky matiku. V matice jsme dělali Biland. Když jsme skončili, tak jsme měli oběd.  K obědu bylo kuře na paprice. Ta omáčka nebyla moc dobrá. Když byl polední klid, tak jsme oblékali páťáka Lukáše. Oblékli jsme ho za Mahulenu, byli jsme úplně nejlepší. Všichni měli krásné kostýmy. Když to skončilo, tak byl hair style, z našeho týmu šla Eliška. Byli jsme dobří, ale byli jsme čtvrtý. Ještě byl pak kvíz z módy. Tak znáte to, kluci a móda. Tak jsme byli zase čtvrtí. K večeři bylo rizoto a šli jsme spát."  Kuba

Hlášky z deníků:

A jeden páťák se převlík za holku - teda až na ty prsa.

Všechny modely byly hezké, i ty kreslené i ty životné.

Protože já se o módu nezajímám, tak o tomhle dni nebudu psát.

Sobota 8.4.2017

Po obědě jsme se šli podívat na slavnostní odemykání Jizery. Cestou jsme vyplenili infocentrum a nakoupili samé důležité věci (lodičky, kuše, pistolky, náhrdelníky, lízátka a další). A odemykání? Dovolím si citovat z deníku: "Malý pán vzal velký klíč a dal ho potápěčovi, který odemkl Jizeru." Procházka kolem řeky byla hezká, ale krátká, takže jsme až do večeře zůstali venku a konečně zaregistrovali, že jsme v přírodě (viz fotogalerie).

Z deníku: "... Po obědě jsme se vydali na otevření  řeky Jizery. Tam nějaký pán na lodi měl obrovský klíč, kterým prý má odemykat řeku Jizeru pro vodáky. Bylo to velmi slavnostní a krásné. Po otevírání jsme šli na procházku po okolí vesničky Malá Skála. Byl tam nádherný vzduch. Když jsme se vrátili, tak jsme šli na běh po poli. Při tomto běhu se stalo mnoho vtipných věcí třeba: David už byl skoro u lasice a vzal si špatnou kartičku a zase šel dolů. Když běžel dolů, tak praštil právě do jelena, protože ho poslal k mouše. Dole zas kopnul do mouchy a rozkopnul její klacík. A stěžoval si, že je to tu hrozné a že psal dopis, ale že ho vygumuje a napíše, že chce domů. No ale pak jsme se tomu večer při čtení společně zasmáli... Bláznivý den, už zase. " Sára

Z deníku: "... Šli jsme se projít kolem Jizery a viděli spoustu květin a potůčků. Před hotelem jsme si odpočinuli a vydali se ke kopci pod lesem. Hráli jsme hodně náročnou hru. Cílem bylo, dostat se k lasičce. Asi pět minut jsme tam běhala jako trdlo v první řadě, hrozně mě štvala sova, ke který jsem běhala. Když jsem se už dostala do třetí řady, musela jsem zase k sově. Naštvalo mě to, a jak jsem běžela, tak jsem zakopla a sjela po zadku. Ke konci jsem si zapisovala, kterou krabičku otevřít, ale stejně jsem běhala v bludném trojúhelníku. Ti , kteří už doběhli, mě hrozně povzbuzovali a když  jsem u zajíce otevírala správnou krabičku, hrozně zakřičeli. Na konci už jsem nemohla dýchat. Hrozně mě to bavilo, ale bylo to o nervy." Ema

Z deníku: "... Sice jsem nedosáhla cíle, ale byla jsem ráda za všechny, co cíle dosáhli. A to byly holky, které mě tak fandily a díky nim jsem se nevzdávala. Nejdřív mi bylo líto, že jsem nevyhrála, ale potom, když jsem se zamyslela, tak  jsem si vzpomněla na holky. Jsou hrozně moc hodné.  A potom přijela Anetka. Všichni byli rádi. Dnešek byl super. Terka Š.

Hlášky z deníků:

"A tak jsem se tam motal a motal, až se paní učitelky rozhodly, že to ukončí."

"Upadl jsem a měl jsem hrozně hnědý tepláky, od bahna samozřejmě."

"Když jsem doběhla, byla jsem ráda, že žiju."

"Nejzábavnější bylo, že když se komentátor zeptal, kdo věří na pohádky, téměř nikdo se nepřihlásil."

"Nejvíc mi to zkazil blbý kanec a přitroublý medvěd."

"Měli jsme doběhnout k lasičce, radši nebudu říkat, jak jsem jí říkala..."

"Bylo to superblátivý."

"Byl jsem totálně 1. unavený, 2. hladový, 3. naštvaný."

Neděle 9.4.2017

Zatímco včera jsme nadávali, že je zima, dnes jsme pro změnu nadávali, že je vedro. Shodili jsme zimní bundy a po obědě vystoupali na hrad Frýdštejn, podívat se na něj alespoň zvenčí, protože je otevřen až od května. Ale shodou okolností správce hradu neměl co dělat, krásně svítilo sluníčko, tak co doma (jeho slova). Takže jsme se radostně a s nadšením mohli vyplazit až úplně nahoru na věž. Vrátili jsme se přesně na večeři.

Z deníku: "Dneska jsme po obědě šli na dlouhou procházku na hrad Frýdštejn. Byla tam vysoká věž a já se trochu bála. Z věže bylo krásně vidět na Pannu a Babu. Později jsme museli na večeři a k ní jsme měli palačinky s tvarohovou a jahodovou náplní, jahodová byla lepší, ale radši jsme snědla obě. Potom jsem se šla osprchovat, protože jsme byla zpocená a holky taky ... Ještě před spaním jsem byla s celou třídou na čtení, já jsem se pořád kroutila a teprve potom jsem se uvelebila. Paní učitelka nás poslala za chvíli spát a já jsem byla tak unavená, že jsem málem nevstala. A ještě jsem holkám přečetla dvě pohádky a spali jsme." Mája

Z deníku: "Dnešek byl super, šli jsme na Frýdštejn. Nejdřív jsme šli k Pantheonu a pak na malou vyhlídku a každý tam byl. A z vyhlídky už jsme šli na Frýdštejn. Šli jsme asi dvě hodiny, šli jsme lesem a potom asi 50 kroků a byli jsme na Frýdštejně. Ve Frýdštejnu byly dvě kobky, jedno vězení, jedna skrýš na hlídání u vchodu a v jedné místnosti byla prasklina zasypaná kameny, také tam byla rozbořená odstřelovna, také tam byla vysoká věž, tři vyhlídky a já si tam koupil jednoho železného kentaura stojícího na kamínku a minci s obrázkem a šli jsme zpátky." Vojta

Z deníku: "Dnešek byl namáhavý. Šli jsme 8 km (4km ←,4km→).na hrad Frýdštejn. Na tomhle hradu, který z dálky vypadá nudný, ale je to suprový hrad, jeskyně a další jeskyně. Jako první si všimnete hradní věže, ale ta je hodně zchátralá, uvnitř byl strom a vyrůstal z kmene stromu , zvláštní, že? V jedné uměle vytesané jeskyni bylo dělo. ... Doma jsem byl na smrt vyčerpaný." Pepa

Z deníku: "... Frýdštejn z venku vypadal velmi slabě, ale vevnitř jsme zjistili, že tak jen opravdu vypadá. Když jsme odcházeli, dostali jsme sušenky, na kterých byly přilepené hrady, já tam měl dva, Vojta tři, Pepa pět a jeden páťák dokonce šest. ..."  Matěj

Hlášky z deníků:

"...Celou cestu tam jsme šli do kopce. A když jsme se vraceli, myslela jsem, že půjdeme stejnou cestou zpět. Protože bysme šli zase z kopce. Jenže šli jsme jinou cestou a zase do kopce..." (záhada!)

"Šli jsme asi dvě hodiny a 50 kroků."

"V hotelu jsme byli úplně vyskáklí, protože jsme šli pořád buď nahoru nebo dolů. Uf!"

Pondělí 10.4.2017

Tak jsme byli v pivovaru! A bylo vedro. A nanuk. A oběd. A kopec byl strašnej. A dříví. A fotbal. A teď hygiena (je 18.14). A večeře. A diskotéka. A ...?

Z deníku: "Dnes jsme zažili (teda aspoň pro mě) ten nejlepší den na škole v přírodě. Protože jsme byli v pivovaru. Pán nám vyprávěl, jak se dělá pivo a dal nám ochutnat slad a chmel. Když jsme se vraceli do hotelu, tak jsem si říkala: "To je lehké, otevřít láhev a pít, ale vyrábět to! To je jiná!" Sára

Z deníku: "Dneska jsme byli v pivovaru. Mohli jsme ochutnat slady a chmel. Nejvíc mi chutnal slad karamelový, chmel mi vůbec nechutnal. Pán nás provedl celým pivovarem a vysvětlil jeho výrobu. Odpoledne nám páťáci připravili stezku s úkoly. Byly tam úkoly na rychlost, přemýšlení i oboje dohromady. Nejvíc mě bavil úkol, který spočíval v tom, že musíme co nejvíckrát podlézt provázek. Večer byla ještě malá bojovčička. Hledali jsme poklad a bylo to super. " Ema

Z deníku: "Ráno na půl desátou jsme šli do pivovaru. Bylo to tam moc zajímavé. Když jsme se vrátili a naobědvali, řekli nám, že večer bude diskotéka. Tak jsem se těšila na večer. A jeden páťák vyzval k tanci třeťačku, no a všichni řvali: pusu, pusu, až nakonec si tu pusu dali a já začala brečet. Nevím proč, ale vím, že to bylo krásné. Taky to chci zažít." Eliška

Z deníku: "Dnešní den byl super. Po obědě jsme šli na úžasnou bojovku, kterou nám připravili páťáci. Moc se mi líbilo, jak jsme šplhali do kopce. Bylo to náročné, ale užil jsem si to. Ale to zdaleka nebylo všechno! Byli jsme ještě venku a po povinné hygieně se rozjela diskoška a já na ni nešel. Čekal jsem na to, kdy se něco stane. A taky se stalo. Ve tmě jsme měli najít poklad. Ale polovina šla pryč. Já ho našel i se svou skupinou. Po tak těžkém dni jsem brzy usnul. Adam

Hlášky z deníků:

"Mohli jsme ochutnat, z čeho se dělá pivo. Bylo to hořké a moc mě to bavilo."

"Po diskotéce řekly paní učitelky, že kdo chce, může jít ven a najít poklad, ale nestojí to za to."

"Cesta byla krátká a za to jsem byla ráda."

"Cestou tam jsme viděli kachnu a kačera, jako kdyby si vyšli na procházku, jako pán a paní. Bylo to moc legrační."

Úterý 11.4.2017

Tak jsme ráno vyhlásili výsledky, rozdali poslední hrady, "rozprodali" poslední odměny. Odpoledne se chystáme do muzea v Turnově a na Dlaskův statek v Dolánkách. K velké radosti děti VLAKEM (a nevelké radosti průvodčího). Zima byla ukrutná, ale v muzeu bylo teplo, takže jsme tam strávili skoro dvě hodiny. A večer jsme se ohřáli u táboráku. Je 22:20, děti spí nebo dělají, že spí a už se na vás zítra těšíme.

PS: S deníky to vidím bledě - podle toho, co jsem viděla před spaním, budou až do 10 hodin balit.